European Champions League


Assalamualaikum...dan Salam Sejahtera

Awal pagi ini saya bangun agak awal, iaitu pada 4.00 am, actually sebenarnya saya terjaga kerana gigitan nyamuk yang bermaharajalela di kaki dan lengan saya. Namun, apabila terdengar jerit sorak yang bergema di awal pagi, terus segar bugar mata saya.

"Eh? Bukan malam ni Final Champions League ke?!!!"

Melompat saya dari tilam ( sori, dramatik sikit..heh heh heh) terus mencapai remote control TV dan Astro dan menekan butang ON.

TUP!! TV terbuka..

Terpapar di skrin TV, M.U vs BARCELONA, dengan masa perlawanan yang telah berlangsung selama 50 minit (lebih kurang laa), dan keputusannya ialah M.U 0 - Barca 1. Gol pertama dijaringkan oleh Samuel Eto'o pada minit yang ke 10.

"Hmm, dah 1-0? Macamana M.U main nie?", gerutu hati saya.

Kemudian pada minit yang ke 70, hasil hantaran pemain sayap Barca, Lionel Messi berjaya menanduk masuk dan menewaskan Van de Sarr,

"GOAL!!!!!!"

Bergema lagi teriakan suara peminat-peminat Barca/bukan peminat Barca pun tapi mungkin penyokong Liverpool, Chelsea atau Arsenal yang tidak menyokong United. Hati saya hancur dan terus TV pun ditutup.

"Comfirm kalah la M.U nie", bisik hati saya.

7.00 am pagi ini, saya terfikir, pasal ape la M.U main teruk sangat? Apabila difikirkan, teringat kembali barisan pemain M.U yang diturunkan oleh pengurusnya, Sir Alex Ferguson ketika permulaan perlawanan akhir semalam, maka saya membuat kesimpulan yang berikut :

  • C.Ronaldo tidak patut sama sekali diletakkan di hadapan sebagai striker. Dia seorang pemain sayap yang bagus, hantarannya tepat, dan dia lebih merbahaya apabila bermain di posisi sayap. Bukannya sebagai striker.
  • C.Teves/R.Giggs yang sepatutnya diturunkan sebagai striker menggantikan posisi C.Ronaldo. Dia lebih berkesan sebagai striker.
  • Barisan tengah - midfield M.U sangat lemah. Manakala midfielder Barca sangat cemerlang awal pagi tadi. Kawalan bola dan penguasaan bola yang sangat bagus di tengah kawasan padang, melayakkan Barca layak menang perlawanan akhir ini.
  • Kawalan yang cukup bagus di bahagian defence oleh Barca menyekat C.Ronaldo dan W.Rooney daripada bergerak dan melakukan pass menambahkan lagi kebengongan United.
Kesimpulan saya, ianya kesilapan taktikal oleh Manchester United. Dan bayarannya ialah sebuah perlawanan akhir yang berat sebelah, agak bosan (bagi saya - walaupun saya tengok 2nd half je) dan mengecewakan peminat United.

TAHNIAH kepada Barcelona, TAHNIAH kepada jurulatih Barca yang muda -baru 38 tahun, dan TAHNIAH kepada semua peminat Barcelona atas kejayaan anda semua.

Kepada peminat Manchester United, takpelah. Tahun depan ada lagi.

Kepada students saya, Rajen, Kevin, Sharenth, Pa'an- puas hati la korang yek?

Kepada students saya yang lain, Neeraj, Kavya, Cha'er, Nain - kita senyap je laa, apapun trofi Premier League kita dah menang kan?

Kepada my tamby - Mr Zacky, biorlah budak-budak nie nak seronok sekarang, habis cuti sekolah nie, diorang ada exam dengan kita, sengsaralah diorang. Muahahahahahaaa...

Assalamualaikum..

0 comments:

Post a Comment

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates